Potser
va ser un dia com aquest, un 22 de maig, però de l’any 416 a. C.,
que Agató, un dels grans poetes tràgics de l’Atenes del segle V,
va celebrar a casa seva un banquet amb uns amics. Hi eren entre els
invitats Aristodemo, Pausanias, el metge Erixímac, Fedre i
Sòcrates, entre altres. La tarda era agradable i ningú no comptava
les hores mentre dialogaven sobre un tema que havia proposat
Erixímac: fer un elogi de l’amor, un déu al qual els grecs tenien
en gran estima, però del qual el poetes se n’havien oblidat.
A
les acaballes de la reunió, quan els discursos havien estat
declamats, passada ja la mitjanit, aparegué Alcibíades, de bellesa
reconeguda entre el atenencs i va ser invitat també a fer una
apologia de l’Eros, de l’amor, invitació que declinà ja que
reconeixia haver begut immoderadament i, embriagat, no es veia amb
cor d’ordenar coherentment unes quantes idees sobre el tema.
Alcibíades
no havia sentit tot el que aquella nit s’havia dit sobre l’amor.
No havia escoltat la distinció que Pausanias havia fet entre un amor
sublim o celeste, on l’objecte que estima l’amant ja no és el
cos sinó el caràcter virtuós de l’estimat, i un amor terrenal
que persegueix la possessió del cos d’aquest. Tampoc no havia
escoltat el discurs d’Erixímac, que va recórrer al mite per
explicar l’origen d’aquest sentiment d’atracció. Segons el
mite, en un passat remot els gèneres dels éssers humans eren tres:
masculí, femení i un tercer que era barreja de tots dos i
constituïa els andrògins, uns éssers estranys amb quatre cames,
quatre braços i dos rostres oposats sobre un mateix cap. La seva
fortalesa els feia ser arrogants i un dia van tractar d’ascendir a
la llar dels déus. Aquests van castigar la seva insolència tallant
aquells éssers per la meitat, de forma que, des d’aquell moment,
van caminar sobre dues cames, i la seva força es va reduir
considerablement. Però el tall va produir un efecte inesperat,
perquè les dues parts dels andrògins es buscaven desesperadament
per enllaçar-se en una abraçada i recuperar la unitat perduda. I un
cop trobaven la seva part amputada morien de fam i d’inanició
perquè res no volien fer separats l’un de l’altre. Com també
moria de tristesa i desesperació la part que sobrevivia a l’altra.
L’amor, per tant, nasqué en aquell passat remot en què els
andrògins, castigats per Zeus, van perdre la unitat originària del
seu ésser. De forma que l’eros esdevingué el desig de recuperar
l’altra part d’un mateix, la part escindida arran del càstig.
Tampoc
Alcibíades havia pogut escoltar el discurs de Sòcrates, on en
comptes de fer un elogi sobre l’amor, li treu tot caràcter diví.
L’amor no és un déu. És més aviat un geni, un daemon. És fill
de Poros (l’audàcia, el valor) però també de Penia (la pobresa),
per això és un captaire, no té llar, mendica l’almoina d’una
carícia, d’una trobada, i a estones viu i revifa, i d’altres
s’afebleix i mor. L’amor és desig de quelcom que no es posseeix
. No és un déu. Als déus no els manca res. L’amant, pel
contrari, sempre insatisfet, desitja posseir allò que no té:
l’objecte del seu amor. En aquest sentit és filòsof. Perquè
també el filòsof anhela una saviesa que no té.
Ara
bé, el que Sòcrates vol plantejar és que, en el cas de l’amor,
aquest vagabund a la recerca d’allò que no té pot dignificar-se
si l’objecte del seu desig és un objecte digne, elevat, però pot
també envilir-se si en comptes d’aquest objecte digne tria un
altre que no ho és. Cap objecte més digne troba Sòcrates que la
virtut. No hi ha al seu parer un objecte de desig més elevat que el
de perseguir la virtut. I no tant sols la virtut, sinó la mateixa
veritat. De fet la bellesa més sublim, la més elevada, no és la
d’un cos bell, creu Sòcrates, sinó la d’un ànima bella, és a
dir, la d’un ànima la conducta de la qual és en tot moment moral.
Quan
Alcibíades pren la paraula curiosament no ho fa per parlar de
l’amor, de l’eros. Ell parlarà de Sòcrates, perquè per ell
Sòcrates exemplifica la conducta moral perfecta, l’objecte d’amor
més sublim que Alcibíades ha trobat. S’ha creuat amb Sòcrates i
ha quedat enlluernat per la bellesa de la seva ànima tancada en el
cos d’un home ja vell. I si Alcibíades no vol parlar de l’amor,
sinó de Sòcrates, és perquè ha comprés finalment la identitat
que hi ha entre Sòcrates i l’objecte del seu amor. I no és
evidentment el cos de Sòcrates, tan allunyat de l’ideal de bellesa
grega, allò que atreu a Alcibíades, sinó el valor que aquell va
demostrar a la batalla de Potidea en salvar-li la vida quan estava
ferit, i la generositat en renunciar a la condecoració per tal que
aquesta fos atorgada a Alcibíades, tot i que Sòcrates n’era el
veritable mereixedor. És aquesta generositat de Sòcrates de
renunciar a l’homenatge merescut perquè un altre en gaudeixi el
fet que fa néixer l’amor d’Alcibíades cap a Sòcrates.
Com
també s’excita aquest sentiment en Alcibíades cada cop que veu
com Sòcrates reconeixia públicament la seva ignorància sobre totes
les coses, per investigar una veritat l’enemic més gran de la qual
és la vanitat de creure que ja sabem.
Però,
curiosament, allò que més admira Alcibíades en Sòcrates és el
seu autocontrol, que parla del govern de la raó sobre les pròpies
passions. És paradoxal que Alcibíades, en ser rebutjat per Sòcrates
en la seva pretensió de convertir-lo en el seu amant, acabi
admirant-lo precisament per aquest rebuig. I és que l’únic eros
que interessa a Sòcrates és el que sent pels seus deixebles quan
engendra la virtut en ells. O dit en altres termes: Sòcrates és
admirable perquè té la virtut de fer millors a aquells que
l’envolten, i en veure com creix la virtut en els seus deixebles se
sent ja recompensat. Dedicar una vida a fer millors els joves i no
reclamar res a canvi perquè res no pot compensar la satisfacció
d’haver vist un progrés en ells és el que Sòcrates ha après i
ens ha transmès. Aquest és l’eros més sublim: l’enamorament de
la bellesa de la virtut i la satisfacció de difondre-la i
engendrar-la en els que t’envolten.
No
mesureu als vostres professors pel paradigma d’allò que Sòcrates
representa, perquè en algun cas, com és el meu, la distància es
torna infinita. Però no dubteu que ens heu donat ocasions, en
aquests anys que hem estat al vostre costat, d’experimentar aquella
satisfacció de la qual parlava abans, perquè heu fet fàcil la
tasca de difondre els valors i els coneixements que ens havíem
proposat. I en aquest punt vull agrair a les famílies el suport de
la tasca docent que hem vist reflectit en les actituds dels vostres
fills i filles. Sense aquest ajut caldria tot un Sòcrates per
arribar al punt en què en aquest moment estem: el final dels estudis
del Batxillerat.
El
discurs arriba al final. El mateix eros del qual hem parlat ha
inspirat aquestes paraules que tracten de ser un reconeixement del
vostre esforç i un agraïment per la vostra dedicació. Tot aquest
acte no és més que una manifestació de l’eros en la mesura en
què exaltem la virtut de la vostra perseverança i l’esperit de
superació.
Les
persones educades tenen sempre en els llavis dues paraules que
repeteixen moltes vegades al llarg del dia: una la fan servir per
manifestar gratitud (gràcies); l’altra, per demanar disculpes
(perdoneu). Sòcrates sabia que el veritable eros és aquella força
divina que ens fa viure honestament i posa en els nostres llavis la
paraula que fa a l’altre sentir-se digne. Tant de bo l’eros hagi
inspirat la nostra tasca docent. Lluny d’ell, la paraula es torna
mediocre i buida.
Gràcies.
22 de maig de 2015
Antonio Delgado
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada